slutstädning

Ifall ni inte bokar slutstädning mot avgift (se här bredvid) så måste ni själva genomföra en grundlig slutstädning efter veckan i lägenheten, så att nästa gäster upplever lägenheten som fräsch och nystädad. Detta kontrolleras av Fjällservice efter er avfärd. Vid utebliven/undermålig städning debiteras ni en avgift. I pärmen och på anslag i städskåpet finns instruktioner för vad som bör ingå i slutstädningen.

 Några tips för att organisera städningen smidigt:

  • Packa gärna så mycket av era saker som möjligt kvällen innan bytesdagen.
  • Packa in alla saker i bilen först så blir det lättare att städa utan väskor och prylar i vägen.
  • Börja med att rengöra de smutsigaste ställena – t.ex. duscha av hallens gummimattor i duschen och tvätta ur sopkärlen
  • Rengör sedan uppifrån och ned (t.ex. damma lampor först, dammsug soffa, rengör golv sist)
  • Rengör lilla badrummet sist så finns det en toalett ni kan använda innan avresa
  • Delar ni upp städning på 4 personer kan en lämplig fördelning vara t.ex. 1) soptömning och alla sovrum, 2) vardagsrum och matplats, 3) badrummen och hallen och 4) köket – städar alla snabbt och effektivt så tar detta kanske 1 h från att ni packat in i bilarna. Dvs. ca 4 h städning totalt.
  • Har ni mindre barn kan det vara värt att en vuxen följer med för att åka pulka på Lill-ramis eller besöka lekrummet på Fjällgården medan de andra städar.

Avresestäd med RUT-avdrag!

Nu kan ni boka avresestäding via Fjällservice och utnyttja möjligheten till RUT-avdrag - städningen kostar då bara 800 SEK efter en veckas vistelse. 

När ni bokar kommer ni få kontaktinformation till Fjällservice så att ni kan boka slutstäd, sängkläder eller annan service ni önskar. 

På skatteverkets hemsida står det tydligt att det är tillåtet att få skattereduktion för städning av 
"Fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr för kortare eller längre tid."